صاحب خانه

یادداشت ها و دست نوشته های مهدی عابدی

صاحب خانه

یادداشت ها و دست نوشته های مهدی عابدی

صاحب خانه
دوشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۱۲ ق.ظ

اخبار دروغ خود را از کجا می آورید؟


بگویید تا بدانیم!! 

اخبار دروغ خود را از کجا می آورید؟

 

وبگاه سحام نیوز وابسته به مهدی کروبی، از سران فتنه 88 که اکنون در حصر خانگی به سر می برد، خبری را به نقل از منابع آگاه منتشر کرده است که بر اساس  آن دکتر روحانی، ریاست شورای عالی امنیت ملی، درابتدای جلسه هفته گذشته این شورا با طرح دغدغه‌های دولت برای حل و فصل موضوع حصر خانگی کروبی، موسوی و رهنورد انتقاداتی را خطاب به افرادی که دراین مورد اظهارنظر می‌کنند مطرح کرده است.

 در ادامه جلسه و همزمان با ورود آیت الله صادق آملی، لاریجانی رییس قوه قضاییه، به جلسه، روحانی با خطاب قرار دادن این قوه ناراحتی خود را از عدم پیگیری قضایی پرونده حصر بیان کرده و می‌گوید: «شورای‌عالی امنیت ملی دراین زمینه هیچ‌گونه تصمیم گیری نداشته و ندارد اما در افکار عمومی به گونه‌ای وانمود شده که این شورا مسئول حصراست درحالی‌که قوه قضاییه سعی می‌کند از مسئولیت خود دراین زمینه شانه خالی کند.»

بر اساس این خبر، روحانی به علی شمخانی، دبیر این شورا، اولتیماتوم داده است که در جلسه آینده اسناد و مدارک حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را ارائه دهد تا در باره آن بحث و بررسی شود و تصمیمی نهایی درباره ادامه یا رفع بازداشت خانگی این افراد گرفته شود.

 

 

 انتشار این خبر توسط این رسانه بیان چند نکته را ضروری می سازد؛

 صحت و سقم خبر؛ اولین رکن در اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری ارائه خبر درست و صحیح به مخاطب است. خبر باید از منابع موثق و مطمئن و با ارائه منبع منتشر شود. موضوعی که در فرآیند های جو سازی و ایجاد موج کاذب رسانه ای توسط بسیاری از سایت های اپوزیسیون انقلاب رعایت نمی شود و این رسانه ها در خلال خبر پراکنی های خود از منابع خبری مختلف، برخی اخبار کذب و بدون منبع را نیز منتشر می کنند و بر صحت و سقم آن نیز پافشاری می کنند. در متن خبر منتشر شده توسط سحام نیوز هیچ اشاره ای به منبع و گوینده خبر نشده است. چه آن که موضوع خبر ارگانی است که از امنیتی ترین ارگان های نظام است و انتشار اخبار از آن به بیرون بدون حساب و کتاب نیست.

این پایگاه خبری در پاسخ به روزنامه جوان که پرسیده است: « این سؤال جدی مطرح است که با توجه به این‌که دستورجلسات و محتوای جلسات شورای‌عالی امنیت ملی طبقه‌بندی سری و خیلی سری دارد، این خبر چگونه به فضای رسانه‌ای راه پیدا کرده است؟» پاسخی می دهد که غیر موجه بودن آن بیداد می کند: «موضع گیری روزنامه جوان و طرح این سوال، تلویحا صحت خبر سحام را مشخص می‌کند؛ چه این‌که سحام در راستای وظیفه اطلاع رسانی و روشنگری خویش، به مانند گذشته به «منابع خبری قوی وآگاه» دسترسی دارد که این منابع، اخبار متعدد را – گاها با اسناد معتبر- به این وب‌سایت ارسال می‌کنند و سحام نیز بنا به اقتضای زمان، این اخبار را منتشر کرده و می‌کند.»

 

 

 این پایگاه خبری ادعا می کند که اخبار خود را از منابع خبری قوی و آگاه تهیه می کند؛ اما اشاره ای نکرده است که این منابع خبری آگاه و قوی در شورای امنیت ملی چه منابعی هستند که حاضرند جزئیات مذاکرات این شورا ار در اختیار سحام نیوز بگذارند؟! به نظر می رسد این سایت خبری تهیه خبر از کوچه و بازارهای ایران و گزارش گرانی گوجه و مرغ توسط «منابع خبری قوی و آگاه» خود را با تهیه خبر از شورای امنیت ملی یکسان فرض کرده است! چه این که باور تهیه اخبار از مسائل روز مره و عادی مملکت (قیمت گوجه و مرغ در بازار ایران) از طریق این منابع به اصطلاح قوی و آگاه امری دور از ذهن نیست و انسان می تواند آن را باور کند اما باور تهیه خبر از طریق این گونه «منابع آگاه و قوی» از جلسه شورای امنیت ملی که جلسه ای محرمانه بوده و  تعداد کل اعضای آن به 15 نفر نمی رسد ممکن نیست!

نکته جالب تر اینکه این سایت به اصطلاح خبری در تایید خبر خود متوسل به تکذیب این خبر توسط روزنامه جوان شده است و ادعا کرده است چون روزنامه جوان این خبر را دروغ می داند پس خبری درست است!

گردانندگان این سایت در جای دیگر نیز اعتراف کرده اند که این «منابع خبری قوی و آگاه» فقط«گاها با اسناد معتبر» اخبار را ارائه می دهند و اینسایت به اصطلاح خبری در اغلب اوقات  اخبار خود را بدون اسناد معتبر منتشر می کند!

 

 

این رسانه های معلوم الحال تصور می کنند با تولید خبرهای کذب و گرفته شده از منابع خبری  به قول خودشان «قوی و آگاه» قادر خواهند بود تصمیم گیری منطقی و قانونی سران نظام درباره سرنوشت هدایت کنندگان نا آرامی های 88 را تحت الشعاع فضاسازی های رسانه ای خود قرار دهند! چه این که عملکرد سابق مسئولان نظام نشان داده است که در تصمیم گیری هایی که پای اعتبار و امنیت جمهوری اسلامی در میان است حاضر نیستند از مصالح عالی جمهوری اسلامی کوتاه بیایند!

 

 

 زمان انتشار خبر؛ همزمانی انتشار این خبر با ماه بهمن (چهارمین سالگرد حصر و آغاز پنجمین سال حصر سران فتنه) و پس از مقدمه چینی های فراوان منادیان رفع حصر در همایش ها و نمایش هایشان اتفاقی نیست! در دو ماه گذشته و علی الخصوص 16 آذر به بعد، طراحان عملیات تطهیر سران فتنه و پروزه رفع حصر به ترویج ادعای نادرست غیر قانونی بودن حصر پرداختند. در دانشگاه های مختلف و تریبون هایی که در اختیار آن ها قرار داده شده بود فریاد رفع حصر سر دادند که البته در اغلب آن ها با واکنش بجای دانشجویان انقلابی مواجه شدند. همایش سراسری اصلاح طلبان، کنگره حزب مردمسالاری و نطق میان دستور علی مطهری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز عرصه هایی بودند اطلاح طلبان در آن ندای رفع حصر را سر دادند. 

 

 

بر اساس شواهد و قرائن موجود، طرح مسئله غیر قانونی بودن حصر از زبان شخصیت های  اصلاح طلب و از تریبون های مختلف و به دنبال آن ایجاد موج های رسانه با توسل به انتشار اخبار و تحلیل های غیر حقیقی جهت فشار وارد کردن به دکتر روحانی به عنوان رئیس شورای امنیت ملی و در راستای عمل به وعده ای که وی در سخنرانی های تبلیغاتی انتخابات 92 به طرفداران خود داده بود، راهبردی است که پشت پرده نشینان جریان اصلاح طلب در دستور کار خود قرار داده اند و در نظر دارند آن را با پشتیبانی رسانه ای داخلی و خارجی و به میدان آوردن و استفاده از تمام ظرفیت های موجود در طیف خود تا رسیدن به نتیجه نهایی به پیش ببرند.

 

 پایان/.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی