صاحب خانه

یادداشت ها و دست نوشته های مهدی عابدی

صاحب خانه

یادداشت ها و دست نوشته های مهدی عابدی

صاحب خانه
پنجشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۰، ۰۱:۳۹ ب.ظ

به یاد حضرت امام روح الله...

به یاد حضرت امام روح الله...

تکه ارادتی به محضر امام مهربانی حضرت روح الله

سیره و منش امام خمینی یکی از بهترین الگوهای رفتاری برای هر طالب سعادت و خوشبختی است. نکاتی که در لحظه لحظه زندگی ایشان به چشم می خورد شامل الگوهایی برای همه ابعاد زندگی یک انسان وارسته است. از نکات اخلاقی و تربیتی گرفته تا مسائل اجتماعی سیاسی خانوادگی و همه چیز.

آنچه به دنبال می آید فراز هایی از توصیه های حضرت روح الله به فرزند برومندشان سید احمد آقا خمینی است. به نظر می رسد بهتر باشد به جای گرامیداشت های بنری و تبلیغاتی از امام روح الله کمی به سیره و توصیه های ایشان توجه کنیم و قدمی در انجام آنها برداریم...

 

 

اولین قدم انحراف

پسرم! هیچ گاه دنبال تحصیل دنیا، اگر چه حلال او باشد، مباش که حب دنیا،‌ گر چه حلالش باشد، رأس همه خطایا است ؛ چه خود حجاب بزرگ است و انسان را ناچار به دنیای حرام می کشاند.

تو جوانی و با قدرت جوانی که حق داده است می توانی اولین قدم انحراف را قطع کنی و نگذاری به قدم های دیگر کشیده شوی که هر قدمی، قدم هایی در پی دارد و هر گناهی-گرچه کوچک- به گناهان بزرگ و بزرگتر انسان را می کشد، به طوری که گناهان بسیار بزرگ در نظر انسان نا چیز آید؛ بلکه گاهی اشخاص به ارتکاب بعضی کبائر به یکدیگر فخر می کنند و گاهی به واسطه شدّت ظلمات و حجاب های دنیوی، مُنکَر به نظر معروف؛ و معروف، منکَر می گردد.

 

استدراج، بزرگترین حیله شیطانی

پسرم! تا نعمت جوانی را از دست ندادی فکر اصلاح خود باش که در پیری همه چیز را از دست می دهی.

یکی از مکاید شیطان که شاید بزرگترین آن باشد که پدرت بدان گرفتار بوده و هست -مگر رحمت الهی دستگیر او باشد- استدراج است.

در عهد نوجوانی، شیطان باطن که بزرگترین دشمنان او است او را از فکر اصلاح خود باز می دارد و امید می دهد که وقت زیاد است؛ اکنون فصل برخورداری از جوانی است و هر آن و هر ساعت و هر روز که بر انسان می گذرد درجه درجه او را با وعده های پوچ از این فکر باز می دارد تا ایّام جوانی را از او بگیرد و آنگاه که جوانی رو به اتمام است او را به امید اصلاح در پیری سر خوش می کند.

و در ایّام پیری نیز این وسوسه شیطانی، از او دست نکشد و وعده توبه در آخر عمر می دهد و در آخر عمر و شهود موت، حق تعالی را در نظر او مغبوض ترین موجود جلوه می دهد که محبوب او را که دنیا است از دستش گرفته است؛ این حالِ اشخاصی است که نور فطرت در آن ها به طور کلی خاموش نشده است.

پسرک، توجه کن که هیچ از یک ما نمی تواند مطمئن باشد که به این دام شیطانی نیفتد. عزیزم! ادعیه ائمه معصومین را بخوان و ببین که حسنات خود را سیئات می دانند و خود را مستحق عذاب الهی می دانند و بجز رحمت حق به چیزی نمی اندیشند.

 

امری که احتمال آن کمر انسان را می شکند

پسرم! سعی کن که با حق النّاس از این جهان رخت نبندی که کار بسیار مشکل می شود. سر و کار انسان با خدای تعالی که ارحم الراحمین است، بسیار سهل تر است تا سر و کار با انسان ها.به خداوند تعالی پناه می برم از گرفتاری خود و تو و مومنین در حقوق مردم و سر و کار با انسان های گرفتار؛ و این نه به آن معنی است که در حقوق الله و معاصی سهل انگاری کنی.

 

خدمت به مظلومان

و از امور مهمی که لازم است وصیت نمایم، اعانت نمودن به بندگان خدا، خصوصا محرومان و مستمندان که در جامعه ها مظلوم و بی پناهند، هر چه توان داری در خدمت اینان –که بهترین زاد راه تو است و از بهترین خدمت ها به خدای تعالی و اسلام عزیز است- به کار بر و هر چه توانی در خدمت مظلومان و حمایت آنان در مقابل مستکبران و ظالمان کوشش کن.

 

دوستان وارسته و متعهد انتخاب کن!

از وصیت های من که در آستان مرگ و نفس های آخر را می کشم به تو که از نعمت جوانی برخورداری، آن است که معاشران خود و دوستان خویش را از اشخاص وارسته و متعهد و متوجه به معنویّات و آنانکه به حبّ دنیا و زخارف آن گرایش ندارند و از مال و منال به اندازه کفایت و حدّ متعارف پا بیرون نمی گذارند و مجالس و محافلشان آلوده به گناه نیست و از اخلاق کریمه برخوردارند، انتخاب کن که تاثیر معاشرت در دو طرف صلاح و فساد اجتناب ناپذیر است.

و سعی کن در کجالسی که انسان را از یاد خدا غافل می کند پرهیز نمایی که با خو گرفتن به این مجالس، ممکن است از انسان سلب توفیق شود که خود مصیبتی است جبران ناپذیر.

 

لزوم دخالت در امور سیاسی و اجتماعی

و تو ای فرزندم! از جوانی خود استفاده کن و با یاد او-جلّ و علا- و محبت به او و رجوع به فطرت الله زندگی کن و عمر بگذران و این یاد محبوب هیچ منافات با فعالیت های سیاسی و اجتماعی و در خدمت به دین او و بندگان او ندارد.

بلکه تو را در راه او اعانت می کند؛ ولی بدان که خدعه های نفس اماره و شیطان داخلی و خارجی زیاد است و چه بسا انسان را با اسم خدا و اسم خدمت به خلق خدا از خدا باز می دارد و به سوی خود و آمال خود سوق می دهد.

مراقبت و محاسبه نفس در تشخیص راه و خود خواهی و خدا خواهی از جمله منازل سالکان است. خداوند ما و شما را در آن توفیق دهد..

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۳/۱۹
مهدی عابدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی