صاحب خانه

یادداشت ها و دست نوشته های مهدی عابدی

صاحب خانه

یادداشت ها و دست نوشته های مهدی عابدی

صاحب خانه
چهارشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۰۸:۵۸ ق.ظ

این است ولایت مداری ما!

این است ولایت مداری ما!

زیاد اهل سیاست نیستم ولی در خط سیاست به دنبال حق هستم. وقایع دو هفته گذشته با چنان فراز و نشیب های زیادی همراه بود که همچو منی را هم به نوشتن تحلیل واداشت. آن چه به ذهن ناقص می آید را می نویسم تا شاید من هم ادای وظیفه ای کرده باشم:

1.اصلی به نام تقوا!

دین مبین اسلام که ما خود را پیرو آن می دانیم در همه صحنه های زندگی شامل زندگی شخصی اجتماعی فرهنگی سیاسی و اقتصادی دعوت به تقوا و حرکت در مدار حق می کند. مدار حق و تقوا در همه امور شامل اصولی می شود که به گوش همه ما شاید چندین بار خورده باشد: عدم قضاوت بیجا و نا حق، صبر ورزی، عدم پیروی از هوای نفس در گفتار و کردار و رفتار و موضع گرفتن ها و... . همه این ها در سیاست جایگاه ویژه ای دارند که رعایت آن ها چیزی است به نام تقوای سیاسی!

2.شایعه است!

در بیانی از یکی از معصومین فرق بین حق و باطل را با 4 انگشت بین گوش و چشم نشان می دادند. یعنی حق آن است که مثل چشم ببینی و به آن یقین پیدا کنی و گرنه با شنیدن و "می گویند" ها نمی شود پی به حق بودن چیزی برد. خیلی از این چیز هایی که به گوش ما می رسد چیزی نیست جز شایعه!

3. همین برای ما بس است!

قبلا می گفتند نعمتی به نام ولایت فقیه داریم ما نمی فهمیدیم چی می گفتند. ولی الان نه تنها فهمیدیم که ولایت فقیه نعمت است بلکه فهمیدیم که معیار و اصل هم هست! ولایت فقیه ولایت امام است و ولایت امام ولایت خداوند! حضرت آقا نعمتی است بر این مملکت که همین برای ما بس است!

4.شایعه شایعه!

اگر بخواهم راجع به کم و کیف ماجراهایی که بین احمدی نژاد و حضرت آقا رخ داده است بنویسم بهتر است ننویسم. به دلیل اینکه اطلاعات خاصی ندارم و ممکن است حرفی را بنویسم که صحت و سقم نداشته باشد و من هم در راه اشاعه شایعه شریک جرم باشم. در تحلیل های این چند روزه که بر زبان مردم و نخبگان و حزب اللهی ها جاری بود چیزی که مشهود بود این بود که طبق اخبار نه چندان موثقی که به آن ها می رسید تحلیل ارائه می دادند. در صورتی که این اشتباه است و نباید به حرف هایی که از گوشه کنار به گوش می رسد توجه گرد! مهمترین ابزار کار آمد در این جور مواقع شایعه است و فقط ساده لوحان فریب این شایعه ها را می خورند.

5. 3 تا شرط!

شنیده شد که احمدی نژاد برای حضرت آقا جهت برگشتن بر سر کار در دولت شرط گذاشته است. 3 تا شرط! به دوستی گفتم من و تو اگر حساب کنیم حلقه هزارم نظام هم حساب نمی شویم. بعد حساب کن در جلسه ای خصوصی بین احمدی نژاد و حضرت آقا این صحبت ها مطرح شده. فکر کن این حرف ها از کجای جلسه درز کرده به بیرون خیلی تر و تمیز و دست نخورده به من و تو رسیده است! واقعا جالب است! عقل سلیم این را قبول نمی کند که این حر فها درست و صادق باشند. بعد یه عده که خودشونو از فداییان ولایت می دونند این خبر ها را گوش می دهند و به قول خودشون به واسطه تعصبی که روی ولایت دارند عصبانی می شوند و داغ می کنند و همه را میگیرن به باد انتقاد و تخریب. فضا را بیشتر از این ملتهب می کنند. این است ولایت نداری ما!

6. تقوای سیاسی

اگر بخواهیم تقوای سیاسی مورد نظر حضرت آقا که راجع به این قضایا کاربرد دارد را در چند سطر خلاصه کنیم این است: عدم ایجاد فضای تهمت، توهین،‌تخریب و افترا. ایجاد فضای آرامش و منطقی در فضای فکری سیاسی کشور. عدم انجام کاری که به عنوان مهره دشمن به حساب آید و باعث شود دشمنان ما را تشویق کنند و برایمان هورا بکشند. تحلیلی های منطقی با استدلال به دور از نفس پرستی و هر چیز دیگر. فرعی اصلی کردن مسائل کشور و توجه به این قضایا با توجه به اصلی یا فرعی بودن آنان.

7. انتقاد منصفانه

عملکرد احمدی نژاد را در این قضایا تایید نمی کنیم. شاید در بسیاری از جاها اشتباه کرده باشد. از احمدی نژاد انتظار می رفت جنجال هایی از جنس مشایی را تبیین کند تا بیش از این مایه اختلاف و دودستگی نشود. هر چه باشد ایجاد امت واحده و یکدل از ضروریات جامعه است و شاید با تبیین و تحلیل بدون محافظه کاری درباره جریان مشایی این امت واحده منسجم تر می شد. احمدی نژاد کار هایی می کند که من و شما ظاهر آن را می بینیم. شاید در آینده هایی معلوم شود که پشت این جریان ها چه بوده است و کدام درست و کدام نادرست! اگر ظاهر آن خلاف قاعده و اصول است وظیفه است صدا بلند کنیم و تذکر بدهیم ولی نه اینکه به دلیل اغراض شخصی چیزی را برنتابیم صدایمان بلند شود. حضرت آقا از ما انتقاد منصفانه در فضای عقلانی خواستند نه فحاشی و تخریب و توهین!

7. عزاداران هوا پرست!

فضای تخریب و توهین و افترا و تند روی های دور از فضای عقلانی، از کوره در رفتن، تحلیل های ناشی از احساسات و حب و بغض های شخصی توسط نیروهای ارزشی به هیچ وجه قابل توجیه نیست مخصوصا اگر این فضا در هیئت امام حسین علیه السلام باشد و توسط مداحی که جوان های زیادی پای صدای او ناله الهی العفو و مظلوم حسینم سر می دهند. امام حسین عزادار ولایت پذیر می خواهد نه عزاداری هوا پرست! کار بد بد است! حضرت آقا از اینجور صحبت کردن راضی هستند؟

8. گوش به فرمان آقا باشیم!

اگر حواسمان جمع نشود در اینجور قضایا و به اصطلاح فتنه ها ضربات مهلکی می خوریم. حواسمان جمع باشد یعنی بصیرت داشته باشیم. عاقل باشیم. خونسرد باشیم. گوش به فرمان آقا باشیم و حرف های او را عمل کنیم نه آن چه را که خودمان خواستیم! با همه اشکالاتی که به احمدی نژاد در این قضایا هست حضرت آقا از ما می خواهند با حرف ها و نوشته های خودمان این فضای موجود را ملتهب کنیم. حرفی را بزنیم و بنویسیم که اولا از درست بودن آن مطلع باشم و ثانیا در خلاف جهت مصالح نظام نباشد. ناخدای کشتی انقلاب چیزی را می بیند که این را دستور می دهد و از ما می خواهد اگر این قضیه ای هم بوده است از کنار آن به آسانی عبور کنیم. در یک کلام گوش به فرمان آقا باشیم!

9. این است ولایت نداری ما؟

حضرت آقا این اطمینان را به ما می دهند که تا وقتی ساربان این کاروان هستند اجازه انحراف در مسیر را نخواهند داد. بارها تجربه کرده ایم که آقا کسی نیست که بخواهد در راه مصالح نظام باج بدهد یا کوتاه بیاید(فتنه ۸۸). هر جا مصلحتی از مصالح نظام در خطر باشند پا ما در میان خواهند گذاشت وظیفه را بر ما ابلاغ خواهند کرد. اگر ولی داریم اگر ولایت داریم اگر آقا را قبول داریم پس چرا خودخواهانه به نظر خود عمل می کنیم؟ این است ولایت نداری ما؟

10. عقد اخوت نبسته ایم!

انقلاب و نظام منتظر من و تو نمی نشیند. منتظر یک نفر نمی نشیند. لنگ یک نفر نیست. با کسی هم عقد اخوت نبسته ایم. ما خط را تایید می کنیم نه شخص را. خط خط ولایت مداری است. شخص تا در این خط باشد تایید و اگر نباشد عذرش را می خواهیم. سر خورده هم نمی شویم. احمدی نژاد هم تا وقتی مورد تایید حضرت آقاست قبولش داریم ولی وقتی قرار شد مورد تایید ایشان نباشد به آسانی از او عبور می کنیم! شاید اشکال کار ما اینجا بود که به شخص دل خوش کردیم و از اصل غافل شدیم!

11. فقط در چارچوب ولایت!

مشایی و دار و دسته اش را خداوند می شناسد. امیدوارم در حد مسئله فرعی کشور باقی بماند که مجبور نشویم درگیر آن شویم. فکر می کنم اگر روزی انحرافی از این جریان عارض حرکت کلی نظام شد حضرت آقا این را گوشزد می کنند. و تا آن موقع باید طبق نظر آقا حرکت کرد. زیاد حساسیت به خرج ندهیم. هر چیز کوچک را زیاد بزرگ نکنیم. در جایی هم که حرکتی خلاف اصول و قواعد بود صدای اعتراض خود را در چارچوب تذکرات ولایی بلند کنیم و به گوش همه برسانیم. فقط در چارچوب ولایت!

 

 

ممنون از توجهتون ...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۲/۲۸
مهدی عابدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی